{"id":154,"date":"2017-11-28T08:37:58","date_gmt":"2017-11-28T08:37:58","guid":{"rendered":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/2-3-social-media-roi-en-6-pasos\/"},"modified":"2021-01-13T10:47:50","modified_gmt":"2021-01-13T10:47:50","slug":"2-3-social-media-roi-en-6-passos","status":"publish","type":"page","link":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/2-3-social-media-roi-en-6-passos\/","title":{"rendered":"2.3. <em>Social media ROI<\/em> en 6 passos"},"content":{"rendered":"<p>Podem trobar diversos m\u00e8todes per avaluar el ROI en mitjans socials. Tots tenen una estructura similar, en qu\u00e8 els objectius s\u00f3n el punt de partida i l&#8217;assignaci\u00f3 de valors econ\u00f2mics s\u00f3n la part crucial.<\/p>\n<p>En els \u00faltims anys s&#8217;han posicionat fortament diverses empreses \u2013sobretot nord-americanes\u2013 com a referents en el mesurament del Social Media ROI.<\/p>\n<p>Hootsuite o Sprout Social tenen eines potents de gesti\u00f3 de xarxes socials i la pota de mesurament i avaluaci\u00f3 ha anat agafant pes a mesura que les xarxes socials s&#8217;han fet m\u00e9s presents en les estrat\u00e8gies de m\u00e0rqueting digital.<\/p>\n<p>QuickSprout, amb Neil Patel al capdavant, va publicar a Quicksprout.com una <a href=\"https:\/\/www.quicksprout.com\/social-media-roi\/\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">guia<\/a> senzilla amb sis passos per mesurar el Social ROI.<\/p>\n<p><em>The Wall Street Journal<\/em> diu que Neil Patel \u00e9s un dels <em>influencers<\/em> m\u00e9s importants d&#8217;internet, <em>Forbes<\/em> afirma que \u00e9s un dels deu especialistes en m\u00e0rqueting m\u00e9s importants i <em>Entrepreneur Magazine<\/em> assegura que va crear una de les cent empreses m\u00e9s brillants que hi ha. T\u00e9 reconeixements del president Obama com un dels cent emprenedors m\u00e9s importants m\u00e9s joves de trenta anys, i les Nacions Unides el considera un dels cent emprenedors m\u00e9s importants m\u00e9s joves de trenta-cinc anys. Ha estat vinculat a un bon nombre d&#8217;ag\u00e8ncies, tot i que ara t\u00e9 la seva pr\u00f2pia i tamb\u00e9 una eina, anomenada Ubersuggest, per esbrinar el volum de cerques de les paraules clau per a un negoci digital.<\/p>\n<p>Aquesta guia senzilla \u00e9s un bon punt de partida per establir els passos necessaris en l&#8217;avaluaci\u00f3 de la <em>social media strategy<\/em>.<\/p>\n<p>Per poder fer un seguiment dels sis passos, partim d&#8217;un cas fictici de l&#8217;empresa X, que ha detectat que un de cada deu clients potencials que es descarreguen els seus llibres electr\u00f2nics es converteixen finalment en clients. D\u2019aquesta manera, des de m\u00e0rqueting han engegat una campanya als mitjans socials per promocionar un nou llibre electr\u00f2nic, <em>Make More Money<\/em>, i ho faran a Facebook, Twitter, LinkedIn i Instagram.<\/p>\n<p>Partint d&#8217;aquest cas fictici, els passos que cal seguir per mesurar l&#8217;\u00e8xit d&#8217;aquesta campanya als mitjans socials s\u00f3n:<\/p>\n<p><strong>1) Establir els objectius de conversi\u00f3 de la campanya. <\/strong>Cal recordar que els objectius \u00abhan de ser quantificables i estan relacionats amb una campanya espec\u00edfica. \u00c9s a dir, han de ser accions a les quals se&#8217;ls pugui associar un nombre, una xifra\u00bb (Jackson, 2015). Recordem que aquests objectius de conversi\u00f3 han d&#8217;estar alineats amb els objectius de mitjans socials i, des d&#8217;un punt de vista m\u00e9s macro, amb els grans objectius de m\u00e0rqueting que hem repassat: <em>brand awareness<\/em>, generaci\u00f3 de <em>leads<\/em> i retenci\u00f3 de clients.<\/p>\n<p>Tinguem en compte que, perqu\u00e8 sigui mesurable, cal que els clients facin una acci\u00f3 que sigui mesurable i que tingui un valor econ\u00f2mic quantificable en euros.<\/p>\n<p>Alguns exemples d&#8217;objectius de conversi\u00f3:<\/p>\n<ul>\n<li>Fer una compra en l\u00ednia.<\/li>\n<li>Emplenar un formulari de contacte.<\/li>\n<li>Subscriure&#8217;s al butllet\u00ed electr\u00f2nic.<\/li>\n<li>Descarregar-se un PDF.<\/li>\n<li>Veure un v\u00eddeo.<\/li>\n<\/ul>\n<p>Aquests exemples d&#8217;objectius estan basats en l&#8217;acci\u00f3 mesurable d&#8217;un usuari que es pugui rastrejar.<\/p>\n<p>En el cas de l&#8217;empresa X que estem prenent com a exemple, l&#8217;objectiu de conversi\u00f3 \u00e9s que es descarreguin el llibre electr\u00f2nic <em>Make More Money<\/em>.<\/p>\n<p><strong>2) El segon pas \u00e9s tra\u00e7ar o registrar les conversions.<\/strong> La manera com es tracin les conversions dependr\u00e0 de les plataformes que estiguem fent servir, dels suports que tinguem des de sistemes, dels objectius de conversi\u00f3 i, per descomptat, del pressupost. Per\u00f2 amb Google Analytics podem tra\u00e7ar la majoria de situacions.<\/p>\n<p>I amb <a href=\"https:\/\/ga-dev-tools.appspot.com\/campaign-url-builder\/\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">Google&#8217;s URL Builder<\/a> podrem tra\u00e7ar, per exemple, quin ha estat el rendiment dels enlla\u00e7os que hem compartit a Twitter o a Facebook perqu\u00e8 es produeixi la desc\u00e0rrega. Aix\u00ed, despr\u00e9s ho podrem veure f\u00e0cilment a Google Analytics i incloure-ho en els nostres informes.<\/p>\n<p>Cal recordar que si no es configuren els objectius basats en les accions dels usuaris, no es podr\u00e0 rastrejar qu\u00e8 est\u00e0 passant; i el m\u00e9s f\u00e0cil per fer-ho \u00e9s, una vegada m\u00e9s, Google Analytics. Per a aix\u00f2, cal anar al panell de control de Google Analytics i seleccionar \u00abAdquisici\u00f3\u00bb, concretament \u00abSocial\u00bb i \u00abConversions\u00bb.<\/p>\n<figure id=\"attachment_209\" aria-describedby=\"caption-attachment-209\" style=\"width: 640px\" class=\"wp-caption aligncenter\"><img loading=\"lazy\" class=\"wp-image-209 size-full\" src=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_005.jpg\" alt=\"\" width=\"640\" height=\"247\" srcset=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_005.jpg 640w, \/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_005-300x116.jpg 300w\" sizes=\"(max-width: 640px) 100vw, 640px\" \/><figcaption id=\"caption-attachment-209\" class=\"wp-caption-text\">El valor social a Google Analytics<br \/>Font: impressi\u00f3 de pantalla de l\u2019opci\u00f3 \u00abConversions\u00bb a Google Analytics.<\/figcaption><\/figure>\n<p>Si no n\u2019hi ha cap de creat, es pot fer clicant a \u00abConfigurar objectius\u00bb.<\/p>\n<figure id=\"attachment_211\" aria-describedby=\"caption-attachment-211\" style=\"width: 640px\" class=\"wp-caption aligncenter\"><img loading=\"lazy\" class=\"wp-image-211 size-full\" src=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_006.jpg\" alt=\"\" width=\"640\" height=\"477\" srcset=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_006.jpg 640w, \/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_006-300x224.jpg 300w\" sizes=\"(max-width: 640px) 100vw, 640px\" \/><figcaption id=\"caption-attachment-211\" class=\"wp-caption-text\">Detalls de la configuraci\u00f3 de l\u2019\u00abObjectiu\u00bb a Google Analytics<br \/>Font: impressi\u00f3 de pantalla de l\u2019opci\u00f3 \u00abConfigurar objectius\u00bb de Google Analytics.<\/figcaption><\/figure>\n<p>En aquest cas, que volem tra\u00e7ar les desc\u00e0rregues del llibre electr\u00f2nic, haurem de configurar l&#8217;objectiu en una <em>thank you page<\/em> especial per a cada desc\u00e0rrega.<\/p>\n<p>Vegem-ne un exemple: configurarem una mena d&#8217;objectiu com una p\u00e0gina de destinaci\u00f3.<\/p>\n<figure id=\"attachment_212\" aria-describedby=\"caption-attachment-212\" style=\"width: 640px\" class=\"wp-caption aligncenter\"><img loading=\"lazy\" class=\"wp-image-212 size-full\" src=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_007.jpg\" alt=\"\" width=\"640\" height=\"507\" srcset=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_007.jpg 640w, \/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/m1656_m5_007-300x238.jpg 300w\" sizes=\"(max-width: 640px) 100vw, 640px\" \/><figcaption id=\"caption-attachment-212\" class=\"wp-caption-text\">Exemple de configuraci\u00f3 d\u2019un objectiu a Google Analytics<br \/>Font: impressi\u00f3 de pantalla de l\u2019opci\u00f3 \u00abConfigurar objectius\u00bb de Google Analytics.<\/figcaption><\/figure>\n<p>Per a aquesta part, \u00e9s necessari incloure la URL destinaci\u00f3 actual \u00abque vols que desencadeni la conversi\u00f3. Assegura&#8217;t que no est\u00e0 indexada a Google\u00bb i que l&#8217;\u00fanica manera d&#8217;acabar en aquesta <em>thank you page<\/em> sigui des del correu electr\u00f2nic enviat. Si no, et perdr\u00e0s les dades.<\/p>\n<p><strong>3) El tercer pas \u00e9s assignar un valor monetari a cada conversi\u00f3, i per esbrinar-lo es poden fer servir dos m\u00e8todes<\/strong>:<\/p>\n<ol>\n<li><em>Lifetime value<\/em> \u00d7 r\u00e0tio de conversi\u00f3<\/li>\n<li>Mitjana de venda<\/li>\n<\/ol>\n<div class=\"featured featured-grey\"><\/p>\n<p>Abans d&#8217;explicar com es calcula cadascun d&#8217;aquests valors, ens aturem en la import\u00e0ncia del <em>lifetime value<\/em> (LTV).<\/p>\n<p>En termes generals, l&#8217;LTV \u00e9s l&#8217;ingr\u00e9s que projectem, que creem, que estimem que un client generar\u00e0 durant la seva vida com a client de la nostra marca. \u00c9s un c\u00e0lcul, una previsi\u00f3, perqu\u00e8 <em>a priori<\/em> no podem saber durant quant de temps un client estar\u00e0 amb nosaltres, quina ser\u00e0 la seva freq\u00fc\u00e8ncia de compra ni quant gastar\u00e0 en cadascuna.<\/p>\n<p>I per qu\u00e8 \u00e9s tan important con\u00e8ixer i aplicar l&#8217;LTV?<\/p>\n<ul>\n<li>Segons el <em>Customer Lifetime Value Report<\/em>, elaborat per Econsultancy i RedEye, els venedors entenen els beneficis de mesurar i augmentar l&#8217;LTV, per\u00f2 molts encara estan aprenent el b\u00e0sic.<\/li>\n<li>Les empreses han d&#8217;anar m\u00e9s enll\u00e0 de l&#8217;optimitzaci\u00f3 de la taxa de conversi\u00f3 a la recerca d&#8217;impulsar l&#8217;LTV.<\/li>\n<li>La tecnologia \u00e9s important per millorar l&#8217;LTV, per\u00f2 les empreses han de trencar les sitges i col\u00b7laborar entre els equips.<\/li>\n<li>Les barreres m\u00e9s importants per millorar l&#8217;LTV s\u00f3n la falta d&#8217;una visi\u00f3 \u00fanica del client i la incapacitat de mesurar el valor de vida del client.<\/li>\n<\/ul>\n<p>Precisament, mesurar el valor de vida del client, com estem veient, \u00e9s un pas imprescindible per poder calcular el ROI dels nostres esfor\u00e7os als mitjans socials.<\/p>\n<p>\u00c9s necessari quantificar amb tanta precisi\u00f3 com sigui possible el valor monetari que un consumidor representa per a l&#8217;empresa mentre hi ha una relaci\u00f3 comercial.<\/p>\n<p>Per exemple, per a un usuari de Netflix, l&#8217;LTV \u00e9s la projecci\u00f3 que fa Netflix per intentar predir quant de temps aquest usuari es mantindr\u00e0 com a subscriptor i quants diners gastar\u00e0 en l&#8217;empresa des del moment en qu\u00e8 es va subscriure fins al moment en qu\u00e8 abandoni la subscripci\u00f3.<\/p>\n<p>Hi ha diverses f\u00f3rmules per calcular aquest valor depenent de la quantitat de variables que es mesurin, per\u00f2 la m\u00e9s senzilla \u00e9s la seg\u00fcent:<\/p>\n<p>LTV = despesa mitjana \u00d7 recurr\u00e8ncia d\u2019adquisici\u00f3 \u00d7 vida del client<\/p>\n<p>\u00c9s a dir, la despesa mitjana que fa el client en cada compra que ens fa, multiplicat per la recurr\u00e8ncia d&#8217;adquisici\u00f3 dels nostres productes durant un any i multiplicat per la vida del client (el nombre d&#8217;anys que \u00e9s el nostre client).<\/p>\n<p>Per obtenir un resultat m\u00e9s exacte amb aquesta f\u00f3rmula, la despesa mitjana del client hauria de ser net. \u00d2bviament, \u00abaquest KPI \u00e9s important\u00edssim per a un negoci, ja que la probabilitat de vendre a un client potencial sol ser del 5 % i el 20 %, mentre que aquest percentatge s&#8217;eleva al 60-70 % quan es tracta de vendre a un client que ja ha comprat una vegada\u00bb:<\/p>\n<p>Font: <em>40defiebre<\/em><\/p>\n<p>\n<div style=\"clear:both\"><\/div><\/div>\n<p>Com veiem, s\u00f3n molts els matisos que cal considerar per calcular l&#8217;LTV que, a m\u00e9s, est\u00e0 basat en les q\u00fcestions espec\u00edfiques que necessiten resposta. Per\u00f2 la manera m\u00e9s directa de calcular el LTV \u00e9s prendre el benefici que obtens d&#8217;un client i restar-li la inversi\u00f3 que has fet per captar-lo i donar-li servei.<\/p>\n<div class=\"featured featured-blue\"><p>Per saber-ne m\u00e9s: vegeu el cas d&#8217;estudi de Starbucks analitzat per Neil Patel en aquesta infografia: <a href=\"https:\/\/neilpatel.com\/blog\/how-to-calculate-lifetime-value\/\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">https:\/\/neilpatel.com\/blog\/how-to-calculate-lifetime-value\/<\/a>.<\/p>\n<div style=\"clear:both\"><\/div><\/div>\n<div class=\"featured featured-grey\"><\/p>\n<p>Vegem ara, amb un exemple, com calcular el <em>lifetime value<\/em>.<\/p>\n<p>Suposem que tenim una teteria des de fa cinc anys i hem registrat prou dades per saber com es comporten els clients.<\/p>\n<p>Agafem les dades de cinc clients diferents i treballem amb la dada de la despesa per visita. Si fos un comer\u00e7 electr\u00f2nic, seria la despesa per compra a la botiga en l\u00ednia.<\/p>\n<p style=\"text-align: center;\">Client 1: 4,2<\/p>\n<p style=\"text-align: center;\">Client 2: 6,7<\/p>\n<p style=\"text-align: center;\">Client 3: 2,1<\/p>\n<p style=\"text-align: center;\">Client 4: 3,2<\/p>\n<p style=\"text-align: center;\">Client 5: 4,5<\/p>\n<p style=\"text-align: center;\">MITJANA:\u00a0 4,14<\/p>\n<p>Ara recollim les dades de recurr\u00e8ncia, \u00e9s a dir, quantes vegades a la setmana venen a la teteria, i aix\u00ed sabrem quant gasten cada setmana.<\/p>\n<table>\n<tbody>\n<tr>\n<td width=\"144\"><\/td>\n<td width=\"144\"><strong>Despesa per visita<\/strong><\/td>\n<td width=\"144\"><strong>Visita per setmana<\/strong><\/td>\n<td width=\"144\"><strong>Despesa total per setmana<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"144\">Client 1<\/td>\n<td width=\"144\">4,2<\/td>\n<td width=\"144\">1<\/td>\n<td width=\"144\">4,2<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"144\">Client 2<\/td>\n<td width=\"144\">6,7<\/td>\n<td width=\"144\">2<\/td>\n<td width=\"144\">13,4<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"144\">Client 3<\/td>\n<td width=\"144\">2,1<\/td>\n<td width=\"144\">3<\/td>\n<td width=\"144\">6,3<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"144\">Client 4<\/td>\n<td width=\"144\">3,2<\/td>\n<td width=\"144\">5<\/td>\n<td width=\"144\">16<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"144\">Client 5<\/td>\n<td width=\"144\">4,5<\/td>\n<td width=\"144\">3<\/td>\n<td width=\"144\">13,5<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"144\"><strong>Mitjana<\/strong><\/td>\n<td width=\"144\">4,14<\/td>\n<td width=\"144\"><strong>2,8<\/strong><\/td>\n<td width=\"144\"><strong>10,68<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<p>Ara suposem que el temps de vida dels nostres clients \u00e9s de cinc anys. Aquesta dada s&#8217;obt\u00e9 d&#8217;informes del sector o de l&#8217;hist\u00f2ric de dades.<\/p>\n<p>Apliquem la f\u00f3rmula: LTV = despesa mitjana \u00d7 recurr\u00e8ncia d\u2019adquisici\u00f3 \u00d7 vida del client.<\/p>\n<p>Si dividim l&#8217;any en dotze setmanes:<\/p>\n<p>LTV: 10,68 \u20ac \u00d7 52 \u00d7 5 = 2.776 \u20ac<\/p>\n<p>Aquesta \u00e9s la manera m\u00e9s f\u00e0cil de calcular l&#8217;LTV, per\u00f2 ens falta calcular una part important, i \u00e9s la inversi\u00f3 que has fet per captar-lo i donar-li servei.<\/p>\n<p>Una manera de fer-ho \u00e9s calculant el marge que hem de saber del nostre negoci per aix\u00ed obtenir un LTV m\u00e9s prec\u00eds.<\/p>\n<p>En el nostre exemple quedaria aix\u00ed, suposant que el marge que tenim a la teteria \u00e9s del 20 %:<\/p>\n<p>2.776 \u20ac \u00d7 20 % = 555,2 \u20ac<\/p>\n<p>Aquesta dada podr\u00edem dir que \u00e9s pitjor, per\u00f2 en realitat \u00e9s m\u00e9s realista i \u00e9s a partir de la qual podem prendre decisions de futur sobre la nostra teteria.<\/p>\n<p>\n<div style=\"clear:both\"><\/div><\/div>\n<p>Amb aquest LTV tornem als passos per calcular el ROI en mitjans socials. Estem en el tercer pas, que ens ajuda a dotar de valor una conversi\u00f3. Recordem que els dos m\u00e8todes s\u00f3n:<\/p>\n<p><strong>1) <em>Customer lifetime value<\/em> <\/strong>\u00d7<strong> r\u00e0tio de conversi\u00f3<\/strong>: es calcula l&#8217;LTV del consumidor, tal com hem vist, i \u00abes multiplica pel r\u00e0tio de conversi\u00f3 (la mitjana de subscriptors de correu electr\u00f2nic que es converteixen en clients) per trobar quin \u00e9s el valor potencial de cada visita\u00bb.<\/p>\n<p><strong>2) Mitjana de venda<\/strong>: si l&#8217;objectiu d&#8217;una campanya \u00e9s aconseguir vendes, llavors calcularem la mitjana d&#8217;una de les nostres vendes i l\u2019establirem com el valor. \u00abEn aquest cas, la p\u00e0gina de destinaci\u00f3 haur\u00e0 de ser la p\u00e0gina que es mostri un cop el client acabi la compra.<\/p>\n<p>Finalment, si s&#8217;ha creat un <em>funnel<\/em> espec\u00edfic, tamb\u00e9 es pot configurar aqu\u00ed. Una vegada est\u00e0 tot complet, es poden veure les conversions i la quantitat guanyada amb aquestes conversions\u00bb. Ha de quedar m\u00e9s o menys aix\u00ed:<\/p>\n<figure id=\"attachment_324\" aria-describedby=\"caption-attachment-324\" style=\"width: 620px\" class=\"wp-caption aligncenter\"><img loading=\"lazy\" class=\"size-full wp-image-324\" src=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/PID_00279734_01.jpg\" alt=\"\" width=\"620\" height=\"85\" srcset=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/PID_00279734_01.jpg 620w, \/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/PID_00279734_01-300x41.jpg 300w\" sizes=\"(max-width: 620px) 100vw, 620px\" \/><figcaption id=\"caption-attachment-324\" class=\"wp-caption-text\">Font: Impressi\u00f3 de pantalla de l&#8217;opci\u00f3 \u00abConversions\u00bb a Google Analytics.<\/figcaption><\/figure>\n<div class=\"featured featured-grey\"><\/p>\n<p>Tornem al nostre exemple de l&#8217;empresa X que est\u00e0 promocionant el llibre electr\u00f2nic <em>Make More Money<\/em>.<\/p>\n<p>Sabem que la proporci\u00f3 d&#8217;usuaris que es descarreguen el llibre electr\u00f2nic i que es converteixen en clients \u00e9s d&#8217;un de cada deu. Preveiem un LTV de 175 \u20ac per client, cosa que ens dona com a resultat un valor de 17,50 \u20ac per cada usuari que es descarrega el llibre electr\u00f2nic.<\/p>\n<p>4) Ara calculem el benefici que obtenim de la desc\u00e0rrega del llibre electr\u00f2nic a cada canal social. Aqu\u00ed \u00e9s important que etiquetem amb Google\u2019s URL Builder totes les campanyes en tots els suports.<\/p>\n<table>\n<tbody>\n<tr>\n<td width=\"102\"><\/td>\n<td width=\"132\"><strong>Desc\u00e0rregues<\/strong><\/td>\n<td width=\"170\"><strong>Beneficis = 17,50 \u20ac <\/strong>\u00d7<strong> total de desc\u00e0rregues<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"102\">FB<\/td>\n<td width=\"132\">3.174<\/td>\n<td width=\"170\">55.545 \u20ac<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"102\">LK<\/td>\n<td width=\"132\">580<\/td>\n<td width=\"170\">10.150 \u20ac<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"102\">TW<\/td>\n<td width=\"132\">202<\/td>\n<td width=\"170\">3.535 \u20ac<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"102\">IG<\/td>\n<td width=\"132\">198<\/td>\n<td width=\"170\">3.465 \u20ac<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"102\"><strong>Total<\/strong><\/td>\n<td width=\"132\">4.153<\/td>\n<td width=\"170\"><strong>72.695 \u20ac<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<p>Font: diapositives per a xerrada a la UOC Val\u00e8ncia sobre avaluaci\u00f3 de l&#8217;SME.<\/p>\n<p>5) En a aquest punt, sabem quant obtenim, per\u00f2 tal com hem dit al principi d&#8217;aquest cap\u00edtol 2, el ROI respon a la f\u00f3rmula de ROI = (tornada \u2212 inversi\u00f3)\/inversi\u00f3<\/p>\n<p>Quant estem invertint en equip hum\u00e0, eines, <em>copywriting\u2026<\/em>?<\/p>\n<table>\n<tbody>\n<tr>\n<td width=\"83\"><strong><em>Fees<\/em><\/strong><\/td>\n<td width=\"85\"><strong>Hores<\/strong><\/td>\n<td width=\"132\"><strong>Cost per hora 50 \u20ac<\/strong><\/td>\n<td width=\"132\"><strong>Cost per canal<\/strong><\/td>\n<td width=\"85\"><\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">400<\/td>\n<td width=\"132\">2.000 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">20.500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">FB<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">135 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">500<\/td>\n<td width=\"132\">2.500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">25.135 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">LK<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">&#8211;<\/td>\n<td width=\"85\">150<\/td>\n<td width=\"132\">750 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">7.500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">TW<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">&#8211;<\/td>\n<td width=\"85\">300<\/td>\n<td width=\"132\">1.500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">15.000 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">IG<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">635 \u20ac<\/td>\n<td width=\"85\">1.350<\/td>\n<td width=\"132\">6.750 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\"><strong>68.135 \u20ac<\/strong><\/td>\n<td width=\"85\"><strong>Total<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<p>Font: diapositives per a xerrada a la UOC Val\u00e8ncia sobre avaluaci\u00f3 de l&#8217;SME.<\/p>\n<p>En l&#8217;exemple que estem treballant de l&#8217;empresa X amb la seva difusi\u00f3 del llibre electr\u00f2nic <em>Make More Money<\/em>, nom\u00e9s s&#8217;han tingut en compte costos per hora de treball de l&#8217;equip de mitjans socials, tot i que tamb\u00e9 caldria valorar la incorporaci\u00f3 de:<\/p>\n<p>Contingut: cal incloure els costos associats a la contractaci\u00f3 d&#8217;un redactor professional, per exemple, per als textos de la <em>landing page<\/em> de la campanya o de les creativitats de les publicacions de Facebook.<\/p>\n<p>Eines de mitjans socials: algunes eines, com ara Sprout Social, tenen un cost. Si, per exemple, la campanya que es vol mesurar dura un mes, cal imputar nom\u00e9s el cost d&#8217;aquest mes.<\/p>\n<p>Inversi\u00f3 en <em>ads<\/em>: per descomptat, tot all\u00f2 que es promocioni en xarxes socials tamb\u00e9 s&#8217;ha d&#8217;incloure com un cost.<\/p>\n<p>Una vegada tinguem calculades totes les despeses, podrem calcular el ROI per a cadascuna de les campanyes de mitjans socials amb aquesta simple f\u00f3rmula:<\/p>\n<p>(guanys \u2212 costos) \u00d7 100\/ costos<\/p>\n<table>\n<tbody>\n<tr>\n<td width=\"83\"><strong>\u00a0<\/strong><\/td>\n<td width=\"85\"><strong>Beneficis<\/strong><\/td>\n<td width=\"132\"><strong>Costos<\/strong><\/td>\n<td width=\"132\"><strong>ROI<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">FB<\/td>\n<td width=\"85\">55.545 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">20.500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\"><span style=\"color: #ff0000;\"><strong>171 %<\/strong><\/span><\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">LK<\/td>\n<td width=\"85\">10.150 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">25.135 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">-60 %<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">TW<\/td>\n<td width=\"85\">3.535 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">7.500 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">-53 %<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\">IG<\/td>\n<td width=\"85\">3.465 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">15.000 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\">-77 %<\/td>\n<\/tr>\n<tr>\n<td width=\"83\"><strong>Total<\/strong><\/td>\n<td width=\"85\">72.695 \u20ac<\/td>\n<td width=\"132\"><strong>68.135 \u20ac<\/strong><\/td>\n<td width=\"132\"><strong>7 %<\/strong><\/td>\n<\/tr>\n<\/tbody>\n<\/table>\n<p>Font: diapositives per a xerrada a la UOC Val\u00e8ncia sobre avaluaci\u00f3 de l&#8217;SME.<\/p>\n<p>D&#8217;aquesta manera, podem esbrinar el ROI espec\u00edfic de cada xarxa social segmentant els guanys i costos per cada xarxa social fent servir la mateixa f\u00f3rmula de dalt. Amb els nombres d&#8217;aquest cas fictici, s&#8217;observa clarament que l&#8217;\u00fas d&#8217;una estrat\u00e8gia de mitjans socials est\u00e0 sent efica\u00e7, amb un 7 % de ROI positiu, i que el canal que millor funciona \u00e9s Facebook, en qu\u00e8 els costos s\u00f3n m\u00e9s elevats, per\u00f2 el nombre de desc\u00e0rregues tamb\u00e9.<\/p>\n<p>Des de la revisi\u00f3 de l&#8217;estrat\u00e8gia, s\u2019haurien d&#8217;eliminar els canals en qu\u00e8 el ROI sigui negatiu i invertir en <em>ads <\/em>per potenciar les desc\u00e0rregues org\u00e0niques a Facebook.<\/p>\n<p>\u00c9s fonamental que un especialista en mitjans socials estigui familiaritzat tant amb les m\u00e8triques que hem vist en aquest cap\u00edtol com amb la import\u00e0ncia de l&#8217;LTV i la segmentaci\u00f3 de ROI per cada xarxa social. Una vegada controlem aquests conceptes, juntament amb el maneig de la creaci\u00f3 d&#8217;etiquetes UTM per <em>trackejar<\/em> b\u00e9 el rendiment a cada xarxa social, ens podem plantejar de fer servir eines de c\u00e0lcul de ROI.<\/p>\n<p>Hootsuite disposa d&#8217;un <a href=\"https:\/\/hootsuite.com\/tools\/social-roi-calculator\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">Social ROI Calculator<\/a> en qu\u00e8 podem introduir variables com les visites des de Facebook, la r\u00e0tio de conversi\u00f3 d&#8217;una <em>landing<\/em> <em>page<\/em>, la r\u00e0tio de tancaments (que seria com la dada que hem manejat de l&#8217;empresa X, a partir de qual sabem que de deu usuaris que es descarreguen el llibre electr\u00f2nic, un s\u2019acaba convertint en client) i, per descomptat, l&#8217;LTV.<\/p>\n<p>Aix\u00ed mateix, s&#8217;introdueixen els costos i l&#8217;eina ens dona un resultat.<\/p>\n<p>\u00d2bviament, si no manegem la informaci\u00f3 que ens demana l&#8217;eina \u2013i l&#8217;entenem\u2013, no podrem obtenir cap xifra.<\/p>\n<figure id=\"attachment_325\" aria-describedby=\"caption-attachment-325\" style=\"width: 620px\" class=\"wp-caption aligncenter\"><img loading=\"lazy\" class=\"size-full wp-image-325\" src=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/PID_00279734_02.jpg\" alt=\"\" width=\"620\" height=\"586\" srcset=\"\/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/PID_00279734_02.jpg 620w, \/wp-content\/uploads\/sites\/4\/2017\/11\/PID_00279734_02-300x284.jpg 300w\" sizes=\"(max-width: 620px) 100vw, 620px\" \/><figcaption id=\"caption-attachment-325\" class=\"wp-caption-text\">Font: <a href=\"https:\/\/hootsuite.com\/tools\/social-roi-calculator\" target=\"_blank\" rel=\"noopener\">https:\/\/hootsuite.com\/tools\/social-roi-calculator<\/a>.<\/figcaption><\/figure>\n<p>\n<div style=\"clear:both\"><\/div><\/div>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"<p>Podem trobar diversos m\u00e8todes per avaluar el ROI en mitjans socials. Tots tenen una estructura similar, en qu\u00e8 els objectius s\u00f3n el punt de partida i l&#8217;assignaci\u00f3 de valors econ\u00f2mics s\u00f3n la part crucial. En els \u00faltims anys s&#8217;han posicionat fortament diverses empreses \u2013sobretot nord-americanes\u2013 com a referents en el mesurament del Social Media ROI. [&hellip;]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/154"}],"collection":[{"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=154"}],"version-history":[{"count":12,"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/154\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":369,"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/154\/revisions\/369"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/social-media-strategy.aula.uoc.edu\/eval\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=154"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}